Üreticinin TMO'ne İsyanı

Genel - 11-09-2017 17:04

Ünye Toprak Mahsulleri Ofisi (TMO)'nde vatandaşlar şokta... Günlerdir mahsullerini TMO'ne vermek için bin bir zahmetle toplayıp, kurutup, seçtiği fındığı TMO'ne getirdi fakat gizli çürüklerden yana üreticiler mağdur oldu. Geçtiğimiz yıl %10 baremle alınan fındık bu yıl %5 baremle alınıyor. Bu sebepten dolayı üreticiler mahsullerini yetiştirip satma konusunda her ne kadar titiz davransalar da fındığın içinde oluşan çürüğü görme gibi bir şansları yok. Aksi takdirde bütün fındıkları tek tek kırıp içlerine bakmaları gerekir ve böyle bir ihtimal söz konusu dahi olamaz. Tam da bu noktada üreticiler TMO'ne götürdükleri mahsullerin birer birer geri gönderilerek üreticileri çok düşük fiyatlarla karşı karşıya bırakan tüccarların kucağına atılmasına yönelik tepkilerini gösterdiler. Vatandaşlar tepkili Bizler tüccarların kucağına itiliyoruz. %3,3 çürük olduğu söyleniyor ve benim fındığımı almayarak geri gönderiyorlar. Ne yapacağımızı şaşırdık. Bizler mahsulümüze gerekli işlemleri özenle gösteriyoruz. Fakat doğada gerçekleşen afetler nedeni ile fındığın içinde çürükler meydana gelmiş. Bizler bu noktada birşey yapamayız. Devlet bizim mahsulümüzü her ne olursa olsun almak zorunda. Bizlere neden sahip çıkmıyorlar anlamış değiliz.'' şeklinde açıklamalarda bulundular. Bu tepkilere kayıtsız kalmayan Ünye Ziraat Odası Başkanı Osman SARIKAHRAMAN ve Fatsa Ziraat Odası Başkanı İbrahim Ethem KİBAR da açıklamalarda bulunarak, devletin bu duruma acilen bir çözüm bulması ve üreticinin TMO'nden geri dönmemesi gerektiğini söylediler. Fatsa Ziraat Odası Başkanı İbrahim Ethem KİBAR, ‘’Üreticilerimizin şikayetleri üzerine bizlerde TMO’ne gelip nasıl bir durumla karşı karşıyayız gözlemleyelim dedik. Üreticilerimizin fındığında %3’ün üzerindeki çürüklerde mahsulün geri gönderildiğini gördük ve  buraya gelen 10 üreticiden 6’sının mahsulü geri gönderiliyor.  Birçok üreticimizin her alanda yanında bulunduğumuz için mahsulünü nasıl seçerek temizleyerek buraya getirdiğini hepimiz biliyoruz. TMO'nin %6'nın üzerinde nemli fındığı almadığını biliyoruz ve bu konuda da üreticilerimizi sürekli uyarıyoruz. Üreticilerimizin seçim konusunda ne kadar hassas olduğunu burada bulunan nem oranlarından anlıyoruz. Fakat fındıkta gizli bir çürüklük olduğu için TMO bu fındığı kabul etmiyor. Bu çürüklüğü üreticilerimiz farkına varıp seçmesi mümkün değil. Bu sebepten dolayı çürük bareminin biran önce artırılması gerekir. Geçen yıl %10 barem ile fındık alımı gerçekleştirilmişti. Aynı şekilde %10'luk bir barem ile başka bir depoda fındık alımı gerçekleştirilebilir. Şuan TMO bölgede fındık alımı yapıyorum diyemez. Çünkü gelen fındığın %40 - %35 gibi bir rakamını alıyor. Bu da üreticilerimiz bazında ciddi bir mağduriyet oluşturuyor. Tüccarlara giden üreticiler de fındığı çok düşük fiyatlarla alıyor.'' şeklinde açıklamalarda bulunarak hiç bir üreticinin TMO'nden geri dönmemesi gerektiğini söyledi. Ünye Ziraat Odası Başkanı Osman SARIKAHRAMAN, ''TMO'nde fındığı alınmayan üreticiler pazarda bulunan ve ellerini ovuşturan tüccarların kucağına itilmektedir.Üreticinin 8,75'e malettiği fındığı bugün hem Ünye de hem Fatsa da 7,75 e alındığını duyuyoruz. Böyle bir mantık gerçekten olamaz. Burada TMO yani Devlet Baba ben varım diyorsa üreticinin feryadını kulak ardı etmemesi gerekir. Bunun yanı sıra TMO Müdürü Giresunlu bir arkadaşımız yani kendisi de fındıkçı bu duruma bir an önce çözüm üretilmesi gerekir.'' şeklinde açıklamalarda bulundu.
Günün Diğer Haberleri